O鈥榸bekiston Respublikasi,
Toshkent sh., Amir Timur shoh ko鈥榗hasi

(+998-71) 236-74-36, 236-73-47

Yangiliklar

Yangiliklar arxivi

22-05-2019

“ Инсон – бебаҳо зот ”

ХХ аср Ўзбекистон маданиятида улкан кашфиётлар ва ютуқлар даври бўлди, тасвирий санъат мактаби ривожланди ва шакллана бошлади, таниқли рассомларнинг исмлари дунёга маълум бўлди. Халқ рассоми Абдулҳақ Абдуллаевнинг номи Ўзбекистон санъат усталарининг ёрқин юлдузлари орасида муносиб ва шарафли ўринни эгаллайди. Рассомнинг хаёти ва ижодий фаолияти битмас-туганмас изланишлардан, ҳаётнинг мураккаб қирраларини англаб етишдан, инсоннинг зиддиятларга бой дунёсини ўрганишдан иборат бўлди. У 1926 йилда рассом Карл Либкнет номидаги мактаб-интернатга ўқишга киради. Мактабда унинг диққатини жалб этган биринчи асар давлат арбоблари ва ҳарбий қўмондонларнинг ранг-баранг қилиб ишланган портретлари бўлди. Расм чизишга бўлган қизиқиши ва истеъдодини кўрган устози Абдулхақ Абдуллаевга бадиий билим юртга кириб ўқишни маслахат беради ва рассом 1931 йилда ўқишга киради. Портретчи рассом ўз даврида юксак малакали маҳоратли ижодкорларлардан бўлган, халқимизнинг рангтасвир санъати тарихида ўчмас из қолдирган рассомлар –П.Беньков, З. Ковалевская, Л.Буре қўлида тахсил олган.   Тасвирий санъатнинг қатор жанрлари ичидан Абдулҳақ Абдуллаев айнан портрет жанрини танлади. Замондошлари образлари устида ишлаганда рассом улар билан очиқ мулоқотга киришгандек эди. Портрет чизиш орқали шахснинг “руҳий ўзига хослиги”ни акс эттириш орқали ўзининг ҳақиқий рассомлик истеъдодини намоён эттира олган асарларига “Отелло ролидаги Аброр Ҳидоятов портрети” ва “Уйғур портрети”ни мисол келтиришимиз мумкин.  А.Ҳидоятов билан М.  Уйғур портретларини ёнма-ён қўйсак, ўз ҳис-туйғулари ва фикрларини акс эттиришда рассом мутлақо бир-бирига ўхшамаган воситалардан фойдаланганлигини кўрамиз. Ҳидоятов портретида мўйқаламнинг шиддатли зарбаларини, рассом томонидан қуршаб олинган кенгликда қаҳрамон тасвирининг сиқиқлигини хис этиб турамиз. Иккинчи асарда эса, мўътадиллик, осойишталик, сокинлик ва ўйчанлик ҳукмронлик қилади.   А. Абдуллаевнинг энг нодир асарлари Ўзбекистон Давлат санъат музейи коллекциясида тўпланган. Кўргазмада мехмонлар қалбидан алоҳида ўринга эга бўлувчи, рассом истеъдодини очиб берувчи 40 га яқин асар намойишга қўйилган.   Кўргазмага Халқ рассоми Абдулҳақ Абдуллаев ижодининг муҳлислари, санъатшунослар, ёш рассомлар ва шу соҳа талабалари  таклиф қилинган.   Кўргазма очилиш маросими Ўзбекистон Давлат санъат музейи биносида  24 май соат 16:00 да бўлиб ўтади ва 2019 йил 24 июнь санасигача давом этади.

Жизнь и творчество А.Абдуллаева – это нескончаемое изучение, познание сложного, а подчас и противоречивого мира человека. В 1926 году он поступает в Трудовую школу им. Карла Либкнехта. Первое, что привлекло его внимание в школе это были большие красочные портреты государственных деятелей и военачальников. Преподаватель рисования, видя его успехи в рисовании, посоветовал ему поступить в художественный техникум и в 1931 году его принимают в художественное училище. Портретист учился у таких известных художников, как Лев Леонардович Буре, Зинаида Михайловна Ковалевская, Павел Петрович Беньков – это плеяда художников, чьи имена вписаны в летопись истории живописи нашего народа.
Из многочисленных жанров изобразительного искусства художник выбрал именно жанр портрета. Создавая образы современников, художник как бы вступал с ними в откровенный разговор. С аналитической точностью писал он портреты своих героев, запечатлевает живой трепет человеческого облика. Первыми произведениями Абдулхака, в которых он заявил о себе как о художнике, способном выразить «духовную индивидуальность» портретируемых, были «Портрет Абрара Хидоятова в роли Отелло» и «Портрет Уйгура». Если поставить рядом портреты Абрара Хидоятова и Уйгура, то мы увидим, что художник пользовался совершенно разными средствами выражения своих чувств и мыслей. В портрете Абрара Хидоятова – сильные удары кисти, ощущение тесноты героя в закомпонованном художником пространстве. В другом – уравновешенность, покой, тишина, раздумье.
Самые уникальные работы А.Абдуллаева собраны в коллекции Государственного музея искусств Узбекистана. На выставке демонстрируется около 40 избранных произведений живописи, раскрывающие талант художника, которые несомненно найдут отклик в душах посетителей.
На выставку приглашены поклонники народного художника Абдулхака Абдуллаева, искусствоведы, молодые художники и студенты учащийся в художественной сфере.
Выставка открывается в Государственном музее искусств Узбекистана 24 мая в 16:00 и продлится до 24 июня 2019 года.